temporary autonomous zone-vama veche

1 Mai – stie toata lumea – este pretextul pentru prima mini-vacanta, care anunta venirea verii. Aproape toata lumea are liber, aproape toata lumea de la oras incearca sa evadeze din “jungla de asfalt” – iar tinerii sunt cei care reusesc cel mai bine.

Din pacate, in ultimii ani aceste evadari au capatat o latura negativa, chiar ingrijoratoare: “evadatii” au lasat in urma lor mormane imense de gunoi, pe care firmele de specialitate nu le-au putut colecta in totalitate…si au fost lasate in carca naturii. In plus, “evadatii” care s-au indreptat catre mare si plaja, s-au plans de vremea friguroasa – care i-a facut pe cativa dintre noi sa se gandeasca la schimbarile climatice datorate poluarii masive (“climate change”).


Festivalul Cinema Mobil, organizat de Komunitas si Projector Tank, cu sprijinul „Salvati Vama Veche” pe plaja, inspre granita Romania-Bulgaria, in perioada 28 aprilie – 2 mai, a fost un experiment cultural. Am ales locatia preferata in ultimii ani de tineri si supra-saturata de baruri, terase, masini, pentru a le oferi o alternativa de petrecere a timpului: vizionarea de filme pe teme culturale, sociale, ecologice si filme&animatii de referinta in cinematografie.


Am vrut sa testam reactia tinerilor la acest gen de mesaje si la acest gen de evenimente cu atmosfera linistita si promovand principiul do-it-yourself – intr-un mediu care promoveaza exact principiile opuse, ale consumului, ale divertismentului „de-a gata”, ale renuntarii la responsabilitate sociala in favoarea detasarii totale.In plus, am vrut sa testam sistemul ecologic de producere a energiei, punand in functiune panourile solare instalate pe una dintre dubitele din Anglia.


Pentru cei care au facut efortul de a strabate multimea de vilegiaturisti si de a merge o bucata de drum inspre granita cu Bulgaria, pana la cortul nostru incapator, Cinema Mobil a fost darnic in filme si muzica si a creat o oaza de liniste, intre jeep-uri si motociclete uriase, intre acordurile melodiilor ultra-cunoscute, din topurile comerciale, care rasunau de la terase.


Proiectiile au inclus documentare despre rolul social pe care muzica ar trebui sa si-l asume (de la world music la hip hop-ul transformat in miscare sociala, in ghetourile braziliene); o scurta istorie a artei video (de la filmul „Omul cu aparatul de filmat”, din 1929, la experimentele simbolico-obsesive ale lui Mathew Barney, din mileniul III); animatii cu mesaj de responsabilizare ecologista; documentare independente legate de miscari sociale si culturale numite „reclaiming the streets” – prin care oamenii isi revendica dreptul de a folosi spatiul public, de a se bucura de spatiul public, de a fi vizibil in spatiul public.


Am proiectat filmele mentionate, intrucat sustinem aceste drepturi, care sunt ingradite de expansiunea masinilor, de puterea reprezentarilor sociale create de mass-media, de monopolizarea spatiului public de catre agresivitatea reclamelor, a firmelor de paza, a celor puternici si nepasatori.


Desi noptile au fost foarte friguroase, noi am stat pana seara tarziu, oferind paturi si saci de dormit pentru public si dansand cate o melodie intre filme, pentru a ne incalzi.


Trebuie sa spunem ca, desi experimentul a fost interesant, organizarea acestui Festival nu a fost usoara. Agitatia din statiunea Vama Veche, cu care ne invacinam, s-a resimtit si in „tabara” noastra departata. Din pacate, cei adunati in statiune au creat rapid un „micro-Bucuresti”, aglomerat, plin de gunoaie, zgomotos, in care concurenta pentru spatiu si intaietate sa fie acerba, un loc al consumului ostentativ si al starilor extreme; desi aceasta a fost starea dominanta, suntem siguri ca au mai existat oaze precum a noastra si ca oamenii s-au putut simti bine si altfel.

No comments: